Pozytywny wpływ glutowatych substancji
Zdecydowana większość dzieci uwielbia wszelkiego rodzaju glutki, mniej lub bardziej rozciągliwe papki żelowe, kleiste ciasta itp. (choć oczywiście są i takie, którym kleiste, glutowate konsystencje nie odpowiadają, wręcz budzą obrzydzenie). Być może zamiłowanie do glutków wynika to z tego, że ze względu na swoją specyficzną konsystencję takie substancje doskonale sprawdzają się jako materiał do sensorycznych eksperymentów. Dzieci mogą zatapiać w nich paluszki, całe dłonie czy stópki, w mniej lub bardziej świadomy sposób testując, sprawdzając swój zmysł dotyku i jednocześnie go stymulując.
Dodatkowym atutem wszelkich zabaw z wykorzystaniem substancji o konsystencji żelu jest to, że dzieci mogą wtapiać w nie przeróżne przedmioty oraz eksperymentować z mieszaniem glutowatych substancji o różnym stopniu gęstości. To nie tylko urozmaica zabawę, ale też pozytywnie wpływa na procesy integracji sensorycznej – mówiąc prościej, poprawia ogólny rozwój całej sfery zmysłów oraz ich wzajemnego oddziaływania. Jest to niezwykle ważne dla adekwatnego odbierania bodźców zewnętrznych. Prawidłowe odbieranie bodźców to prawidłowa ocena informacji, które płyną do człowieka z zewnątrz, a co za tym idzie – prawidłoweodnajdywanie się człowieka w świecie zewnętrznym, adekwatne reagowanie na bodźce płynące z zewnątrz.
Sensoryczne zabawy dla dzieci z wykorzystaniem żelu do włosów
Na rynku dostępne jest mnóstwo przeróżnych glutowatych substancji, które – w zależności od stopnia gęstości i kleistości – można wykorzystać na wiele sposobów. Nie trzeba jednak szukać w sklepach specjalnych żelków – doskonale sprawdzi się także zwykły żel do włosów. Podsuwam kilka sprawdzonych pomysłów na wykorzystanie go jako materiału do zabaw dla dzieci.
-
Zabawy bezbarwnym żel i farbkami plakatowymi
Potrzebne będą:
– woreczek strunowy,
– żel do włosów,
– farbki plakatowe.
Jak się bawić?
Do woreczka przekładamy żel, potem dodajemy trochę farbki. Szczelnie zamykamy woreczek i ugniatamy jego zawartość. W trakcie zabawy możemy dokładać kolejne kolory i tworzyć efektowne, barwne wzory.
-
Zabawy żelem do włosów i drobnymi przedmiotami
Potrzebne będą:
– woreczek strunowy,
– żel do włosów,
– drobne przedmioty (np. koraliki, guziki, spinacze do papieru, monety, pocięte na kawałki różnej długości rurki do napojów, różnokształtne klocki lego i co tam jeszcze wyobraźnia podpowie).
Jak się bawić?
Do woreczka przekładamy żel i umieszczamy w nim przygotowane drobiazgi. Zamykamy szczelnie woreczek i bawimy się w przesuwanie przedmiotów.
-
Zabawy żelem do włosów i radosne klejenie
Potrzebne będą:
– żel do włosów (najlepiej w różnych kolorach),
– miska (taka, by zmieściła się w niej stópka dziecka),
– drobne przedmioty.
Jak się bawić?
Do miski przekładamy żel, wsypujemy drobne przedmioty i bawimy się w ich wtapianie, wklejanie, mieszanie – raz rączką, raz stópką. Zabawę urozmaicić możemy też poprzez wykorzystanie mniejszych pojemniczków i łyżeczki do wyławiania przedmiotów i przekładania żelowej papki.
My najbardziej lubimy wersję żel + farbki. Wypełniony żelem i farbkami woreczek strunowy przyklejamy taśmą klejącą do szyby okiennej albo do lustra i dopiero wtedy zaczynamy ugniatać i mieszać – daje to bardzo fajny efekt witrażu. Przekonajcie się sami – nawet Smoka Henia (naszego czyścioszka) nie trzeba było długo zachęcać do takiej zabawy, bo… nie musiał brudzić łapek, a mimo to było kleiście i kolorowo.